Cvičení: ranní ptáče anebo noční sova?

Cvičit ráno anebo večer? To je oč tu běží. Tato otázka je vlastně jednou z nejčastěji pokládaných, které si kladou osoby, které se pravidelně věnují tělesné aktivitě. Další otázky, které se odvíjí od této hlavní jsou například, kdy je tedy nejvhodnější dobou na pálení kalorií, kdy jsme schopni vyvinout nejlepší výkon vzhledem k vrcholu energie, zda je vůbec dobré cvičit v pozdních večerních hodinách anebo naopak na lačno brzy ráno. Jak vidíte, jedná se pomalu o kvantovou problematiku. Pojďme se tedy společně vrhnout na vnesení alespoň nějakého světla do tohoto tmavého místečka sportu.

Protažení na podložce

Většina cvičících se dělí na ty, co jsou buď zásadně ranní ptáčata, která nemohou cvičit nikdy jindy než hned brzy ráno, a noční sovy, které se na svůj cvičící rituál vrhnou až v trochu pozdnějších hodinách. Je tedy jen opravdu malé procento, které cvičí někdy mezi anebo jim je to jedno a věnují se pohybu prostě kdykoliv, kdy se naskytne čas.

Pojďme se tedy nejdříve podívat na variantu číslo jedna, tedy ranního cvičení. Jeho hlavní výhodu je, že si cvičení odbydete hned ze začátku dne a na zbytek dne už máte volno a nemusíte se stresovat s tím, že vám třeba ve finále nezbyde dostatek času. Velice častým mýtem také je, že při cvičení na lačno spálíte větší množství tuku. Toto tvrzení není úplně pravdivé, pokud tedy vydáte stejný výkon při cvičení jako večer, množství spálených kalorií je stále stejné. Jedná se zde spíše o to, že na lačno se většině osob cvičí mnohem lépe, než když se nají a poté mají problém se vůbec ohnout. Další často prezentovanou výhodou je, že se díky rannímu cvičení proberete. Podívat se ovšem také musíme na nevýhody, mezi nimiž můžeme například najít to, že v ranních hodinách po spánku není naše tělo a svaly ještě dostatečně probráno a protaženo. Může tak mnohem více docházet k přetažení a nejrůznějším zraněním. Velkou pozornost tak věnujte důkladnému protažení. Vhodné to také není proto, že po noci je naše tělo dehydratované a cvičením tento stav ještě zesílíme. Nezapomínejte tak doplňovat tekutiny průběžně v dostatečném množství.

Protahující se žena

Večerní cvičení je naopak skvělé na to, že víte, že můžete vydat již veškerou energii, jež vám zbývá, protože vás již nečeká žádná důležitá práce. Faktem ovšem také je, že spousta lidí nemá v pozdních hodinách energii skoro žádnou. Při večerní sportovní aktivitě se vám bude také mnohem lépe usínat. Nezapomínejte ovšem na to, že cvičit byste neměli hodinu před tím, než uleháte ke spánku. Tělo totiž potřebuje dostatek času k správné regeneraci po cvičení. Důležité je to také kvůli tomu, aby tělo stihlo spálit dostatek kalorií, než jej opět uvedete do stavu klidu.

Nedá se tak jednoznačně určit, která z těchto variant je nejlepší. Rada je ale jednoduchá, cvičte zkrátka v dobu, která je pro vás příjemná a vyhovuje vám. Nemá cenu vybírat dobu, kdy se do cvičení budete muset nutit a nebude vás bavit. Zkrátka a jednoduše: podložku na cvičení Cvicdom do ruky a hurá se hýbat!